Vi har mycket att tacka bilsport för. Förutom att ge oss en ny sport att titta på kan vi tacka bilsporten för att hjälpa oss att göra bilar säkrare. Ju fler som ville titta och tävla i bilsport, desto mer behövde det regleras så alla starta så jämlika som möjligt vid varje mållinje. När det skedde olyckor blev man också uppmärksammad om eventuella brister i de första bilarna. Detta åtgärdades inte bara för att göra sporten säkrare utan hjälpte bilhandeln i det stora hela. Genom detta kunde biltillverkare slå ner elakartade rykten och skapa mer tillit till potentiella kunder.Den första tävlingen med bil skedde 1887 och hade organiserats av en fransk tidning, Le Vélocidède. Då var banan två kilometer lång. Det kanske är lite starkt att kalla det en tävling, eftersom det bara var en man som deltog i en bil han byggt tillsammans med en vän.Den första riktiga tävlingen kom inte förrän 1894, även den anordnad av en fransk tidning. Denna gång var det Le Petit Journal. Vinnaren var en Panhard et Levassor som långt senare, på 60-talet, skulle bli en del av Citroën.