Eco driving, sparsam körning, miljövänlig körning, ja kärt barn har många namn. Att köra för att spara på plånbok och miljö är en typ av körning man idag till och med undervisar på körskolorna och nu är det vår tur att berätta lite mer.Fordon kan användas på massor av olika sätt, som transportmedel, arbetsfordon eller som ett nöje, för att nämna några användningsområden. Kör man på rätt sätt så kan man med tiden spara tusentals kronor i och med en minskad bränsleförbrukning – och i sin tur därför också spara på miljön eftersom mindre bränsleförbrukning betyder mindre utsläpp av exempelvis kolmonoxid. Men hur kör man ekonomiskt då? Det finns ett antal olika metoder man kan använda sig av, vi tar upp några exempel;
- Planera sin färdväg – tänk igenom innan vilken väg som blir kortast och med minst antal stopp för exempelvis trafikljus.
- Motorbromsa – när du kommer till trafikljus, korsningar och liknande, växla då istället ned och motorbromsa istället för att använda den vanliga bromsen.
- Gasa lagom – när du accelererar, använd då inte mer än nödvändigt med gas.
- Högsta växeln – när du kör ska du i så hög utsträckning som möjligt köra på så hög växel som möjligt. Motorn drar mindre bränsle när den ligger på färre varvtal.
Att tjäna på att köra sparsamt gör man kanske allra mest på företag som har bilar i trafik dagligen eftersom det blir rätt många mil i bilen per år. Att definiera vad sparsam körning är, är något som Charlotta Nilsson, projektledare för den nationella föreningen Sparcoach har försökt sig på. I en intervju i artikeln ”Kör rätt – spara miljö och miljoner” på www.tjänstebilen.nu så säger hon att sparsam körning betyder att man följer vissa grundregler så att bränsleförbrukningen och däckslitaget minskar. Hon tar upp två exempel på två riktiga bränsletjuvar, acceleration och tomgångskörning. Faktum är att bränsleförbrukningen ökar med 20 procent vid acceleration från 90 till 100 kilometer i timmen.För fler tips på hur man kan tjäna pengar på att köra sparsamt så kan du besöka denna artikel i Aftonbladet som består av frågor och svar i detta ämne. Det är sparcoachen Lars-Erik Sjölander som svarar på läsarnas frågor.