En gammal veteranbil inom svensk bilhistoria är Volvo 164. Det är egentligen en lyxigare variant på 140-serien som varit mycket populär genom tiderna. Det är fortfarande många biltokigas drömbil och än idag finns det somliga som putsar flitigt på sina Volvo 164. Och kanske blir det även en åktur då och då.Modellen har en mycket stark 6-cylindrig motor som bidrar till en oerhörd körglädje hos de som är ute och åker. Men att äga och underhålla en bil är inte alltid en dans på rosor – det känner de flesta bilägare till. Det blir extra viktigt att underhålla de gamla modellerna, som exempelvis Volvo 164.Frågan är om det finns några kända fel på modellen som man bör ha i åtanke inför ett eventuellet köp? Svaret är egentligen både ja och nej. Rent mekaniskt är Volvo 164 en mycket pålitlig bil, och motorn är oerhört hållbar. Det är vanligt att äldre bilars mekanik är relativt robust. Och att finna reservdelar till Volvo 164 är inte överdrivet svårt, men vissa kromdelar, grill-och dekordetaljer kan vara både svåra att hitta och framför allt dyra. Så, när du fixar med din gamla Volvo 164 är dessa delar viktiga att underhålla. Var noga med att inte slita på klädsel i onödan. Inredningen är nämligen i skinn och nöts väldigt lätt. Det kanske absolut värsta problemet med serien är rosten.Oftast blir hjulhus, dörrbottnar, skärminfästningar och stötdämparfästen utsatta. Att bekämpa rost kan vara svårt och oftast tryter tålamodet. Att ha sin bil i garage rekommenderas. Det brukar löna sig att köpa en finare och lite dyrare Volvo 164 än samma modell fast som renoveringsobjekt. Renoveringen av den här typen av gamla bilmodeller kan oftast bli mycket kostsam. Men självfallet kommer det bli mer att fixa med sin gamla Volvo 164 om man köper ett renoveringsobjekt. Det finns ju faktiskt många bilintresserade som värdesätter just den biten – att fixa.